Villkor Bedrägeriskydd

TelefonID Sverige AB Org. Nr 559482-1224 Version 1.0, 2025-02-01

Genom att teckna tjänsten "Bedrägeriskydd" accepterar och samtycker Du ("Du eller Dig") till att vara bunden av villkoren i detta avtal ("Avtalet"). När Du har köpt, nyttjar eller abonnerar på tjänsten "Bedrägeriskydd" blir Du "Kund" hos TelefonID Sverige AB. Avtalet gäller mellan Dig och TelefonID Sverige AB med org.nr 559482-1224 ("TelefonID") och omfattar även TelefonID's vid varje given tidpunkt tillämplig Integritetspolicy, Användarvillkor för TelefonID's mobilapplikation och cookiepolicy som finns tillgänglig på webbsidan telefonid.se. Om dessa villkor och andra villkor inte överensstämmer ska dessa villkor ha företräde. Avtalet uppdateras kontinuerligt av TelefonID och den senaste och gällande versionen finns tillgänglig som webblänk i TelefonID's mobilapplikation. Genom att fortsätta använda Bedrägeriskyddet samtycker Du till att vara bunden av eventuella ändringar eller ytterligare villkor i Avtalet.

1. Tjänsten Bedrägeriskydd

Tjänsten ("Bedrägeriskydd") är en tilläggstjänst för privatkunder som använder mobilapplikationen "TelefonID" för privat bruk och i sina egna mobiltelefoner med tillhörande tjänster och funktioner. Bedrägeriskyddet skall ej köpas och gäller inte om man som Kund inte samtidigt använder mobilapplikationen "TelefonID".

Bedrägeriskyddet kan ge Dig rätt att erhålla en ersättning på upp till 50,000 SEK för pengar som Du har förlorat genom ett telefonbedrägeri där den uppringande personen har genomfört ett eller flera uttag av kontanter från Ditt bankkonto eller att den uppringande personen använt Dina kortuppgifter olovligen och genomfört ett eller flera kortköp. Uttagen eller kortköpen skall ha genomförts samtidigt som samtalet sker. Bedrägeriskyddet gäller således inte om uttaget eller kortköpen sker vid annan tidpunkt än under telefonsamtalet med Dig.

Bedrägeriskyddet gäller endast för mottagna samtal till Dig personligen och som Du själv svarar på och som sker till Din personliga mobiltelefon och som har Ditt registrerade telefonabonnemang och som har Ditt SIM-kort installerat och som har mobilapplikationen "TelefonID" installerad där applikationen är väl fungerande och som genom Din mobiloperatör har vidarekoppling av okända inkommande samtal till TelefonID.

Bedrägeriskyddet gäller endast inkommande röstsamtal som kopplas via den mobiloperatör som Du har Ditt telefonabonnemang med, som exempelvis Telia, Telenor, Tre, Tele2. Gäller ej röstsamtal eller annan kommunikation som sker på andra sätt som exempelvis video, VoIP eller telefoni över Internet, som exempelvis Whatsup, Skype, företagsinterna system, telefonkonferenser, Teams, Google Meet eller andra likartade sätt, eller via kommunikation som sker via datorer, surfplattor eller liknande.

Bedrägeriskyddet gäller endast förutsatt att mobilapplikationen "TelefonID" är installerad och fullt operativt fungerande i Din mobiltelefon som tar emot samtalet där ett eventuellt bedrägeri genomförs. Bedrägeriskyddet upphör att gälla vid samma tidpunkt som Du avinstallerar eller på annat sätt slutar använda TelefonIDs mobilapplikation i Din mobiltelefon. Du måste dock själv meddela TelefonID via support@telefonid.se att TelefonID skall avsluta att debitera Ditt bankkort, autogiro eller annat automatisk betalningssätt.

Bedrägeriskyddet gäller endast då okända uppringande personer ringer till Dig. En okänd uppringare är en person som ringer Dig och som inte finns med i Din mobiltelefons kontaktbok eller i en annan app som Du kan använda för Dina kontakter samt en person som Du inte själv via samma mobiltelefon ringt numret tiDigare till. Om en okänd person ringer Dig så skall samtalet vidarekopplas till TelefonID som sedan kopplar samtalet till Dig.

Bedrägeriskyddet börjar gälla det datum då både betalningen för första månadens bedrägeriskydd erhållits av TelefonID och att avtal har ingåtts mellan Dig och TelefonID angående köp av Bedrägeriskyddet (startdagen). Bedrägeriskyddet gäller en månad i taget och förlängs automatiskt tills det Du avslutar det. Ingen bindnings- eller uppsägningstid.

Bedrägeriskyddet upphör automatiskt, utan att Du behöver bli informerad, att gälla vid samma tidpunkt som minst en av följande väsentliga händelser inträffar där Du, annan part eller datasystem avinstallerar mobilapplikationen "TelefonID" på Din mobiltelefon; gör så att mobilapplikationen "TelefonID" inte är fullt fungerande i Din mobiletelefon; SIM-kortet och/eller telefonnumret som var installerat och verifierat vid registrering av mobilapplikationen "TelefonID" i Din mobiltelefon förändras, tas bort eller byts; att annan person nyttjar Din mobiltelefon och svarar på inkommande samtal; att Din mobiltelefon saknar mobil datauppkoppling; att Din mobiltelefon inte kan kopplas via datanätverk till TelefonIDs datasystem; att TelefonID inte kan inspela samtal. Du skall omgående meddela sådan väsentlig händelse till TelefonID via e-mail till support@telefonid.se.

2. Restriktioner för att kunna vara Kund

Tjänsten har flera restriktioner för att Du skall kunna bli Kund, fortsätta att vara Kund och kunna kräva eventuella ersättningar. I det fall Du inte uppfyller samtliga dessa nedanstående kriterier så kan Du inte kräva ersättning för förlorade pengar, bedrägerier och Du skall inte köpa tjänsten Bedrägeriskydd från TelefonID. Som Kund och i samband med tecknandet av detta Bedrägeriskydd och under avtalstiden (a) skall Du vara en privatperson som är 18 år eller äldre; (b) skall Du vara folkbokförd och ha Din huvusakliga dygnsvila i Sverige; (c) skall Du inte varit dömd eller vara nu eller tiDigare åtalad för bedrägeri, penningtvätt, ekonomisk brottslighet eller annan kriminell verksamhet; (d) skall Du inte använda Bedrägeriskyddet för annan parts vinning eller i samarbete med annan part som exempelvis kan vara en uppringare som genomför ett bedrägeri; (e) skall Du inte överlåta Bedrägeriskyddets eventuella fordringar, krav, rättigheter och skylDigheter till annan part; (f) skall Du inte medverka till bedrägeri, penningtvätt eller annan ej laglig verksamhet; (g) skall Du identifiera Dig till TelefonID med Ditt egna BankID; (h) skall Ditt telefonnummer vara verifierat av TelefonID; (i) skall Ditt verifierade telefonnummer vara registrerat i Sverige av svensk mobiloperatör; (j) skall Du ha aktiverat och ha en väl fungerande vidarekoppling hos Din mobiloperatör som går till TelefonID enligt de instruktioner som ges i samband med registreringen av mobilapplikationen TelefonID; (k) skall Du ha en fullstänDigt väl fungerande tjänst som levereras av mobilapplikationen TelefonID; (l) skall Du ha mobilapplikationen TelefonID installerad på Din mobiltelefon; (m) skall Du ha betalt månadsavgiften för Bedrägeriskyddet innan ett eventuellt bedrägeri inträffat; (n) skall Du inte ha krävt ersättning av TelefonID för tiDigare bedrägeri under senaste 12 månaderna.

3. Telefonbedrägerier som innefattas av Bedrägeriskyddet

Bedrägeriskyddet är begränsat till att gälla endast uttag eller överföringar av pengar från Ditt egna personliga, privata och i Sverige registrerade bankkonto i svensk bank eller från Ditt egna, privata bankkort. Villkoren för att Du skall kunna begära ersättning från TelefonID är att samtliga följande kriterier är uppfyllda: (a) ett bedrägeri enligt svensk lag genomförts i Sverige via uttag av annan part än Dig själv från svensk bank; (b) uttaget har skett av någon okänd person eller företag som inte Du själv eller någon till Dig anhörig någonsin tiDigare haft kontakt med, är inte tiDigare relaterad på något sätt till Dig själv eller någon till Dig anhörig; (c) att bedrägeriets genomförande kan bevisas genom att Du kan styrka det genom skriftliga handlingar, bankkontoutdrag, etc som skall tillskickas TelefonID; (d) att bedrägeriet är polisanmält och anmält till banken som genomförde uttaget och att kopior på sådana handlingar är tillskickade TelefonID; (e) att Du ger TelefonID fullmakt att få kontakta banken och polisen och utge till utomsteånde relaterade inspelningar där Du medverkar och tillhörande telefonnummer; (f) att någon ringt det mobilnummer (gäller således inte om bedrägeriet genomförts vid samtal till andra telefonnummer) som är registrerat på Dig personligen hos TelefonID och genomfört och fullföljt uttaget av pengar eller kortköpet under pågående samtal; (g) att det är ett okänt nummer som ringt Dig, ett okänt nummer betyder att det inte finns registrerat eller har tiDigare funnits registrerat i Din mobiltelefons telefonbok (även kallad kontakter), och/eller i annan applikation med kontakter, och/eller att Du själv inte tiDigare ringt det nummer som bedragaren använt för att ringa Dig; (h) att det inkommande samtalet var vidarekopplat till TelefonID innan det kopplades fram av TelefonID till Din mobiltelefon (om Du har avaktiverat vidarekopplingsfunktionen så gäller inte Bedrägeriskyddet); (i) att det fullstänDiga samtalet var inspelat av TelefonID där det tydligt och uttryckligen kan påvisas att ett telefonbedrägeri genomförts; (j) att det inspelade samtalet ej är raderat eller förändrat och finns tillgängligt vid anmälan och minst 30 dagar efter bedrägeriet anmäls till TelefonID; (k) att TelefonID inte har avbrutet samtalet; (l) att bedrägeriet inte genomförts under tillkommande samtal som genomförts efter det första samtalet; (m) att bedrägeriet inte genomförts genom att någon ringt Dig och att samtidigt annan person varit fysiskt närvarande hos Dig och aktivt medverkat i samtalet och handlingen, eller att annan person hjälpt Dig att genomföra inloggningar och uttag eller kortbetalningar, eller att annan tredje person varit med i telefonsamtalet, eller att den personen som ringt Dig fysiskt varit i närheten av Dig; (n) att det, under pågående samtal, resulterat i att den uppringande personen kunnat logga in på Ditt privata bankkonto i svensk bank genom att Du personligen och själv godkänt detta genom ett första BankID godkännande och att Du uppgett till uppringaren i samtalet namnet på Din bank och Ditt kontonummer; (o) att att det, under pågående samtal, resulterat i att den uppringande personen kunnat genomföra en utbetalning, uttag eller transferring av pengar (kontanter) till annat bankkonto genom att Du godkänt detta genom ett andra BankID godkännande; (p) att, när det gäller kontokortsbedrägeri, under pågående samtal, resulterar i att den uppringande personen kunnat genomföra en betalning där Ditt personliga och egna kontokort använts genom att Du personligen och själv godkänt detta och att Du uppgett till uppringaren i samtalet namnet på Ditt kontokort, kontokortets nummer, utgångsdatum (månad/år) och kod; (q) det är Du som blir uppringd av någon och det är inte Du som ringer någon och det är inte någon som ringer tillbaks för att Du bett personen ringa och det är inte någon som ringer Dig för att Du angivit Ditt nummer på en webbsida, formulär, trycksak, lotteri, etc.

Ett eventuellt bedrägeri måste ha skett och registrerats av TelefonID då Du har ett giltligt och betalt Bedrägeriskydd. Om Din betalning för Bedrägeriskyddet sker via autogiro, kreditkort, Klarna, Stripe eller annan betalningsförmedlare så gäller Bedrägeriskyddet då TelefonID erhållit betalningen. TelefonID kan erbjuda automatisk förnyelse och betalning varje månad och då kan Bedrägeriskyddet automatiskt förnyas varje månadsperiod.

4. Telefonsamtal där uttag från Ditt bankkonto sker

Villkoren för att Du skall kunna begära ersättning från TelefonID där uttag från Ditt bankkonto har skett, är att samtliga av följande samtals kriterier är/var uppfyllda vid bedrägerisamtalets genomförande: (a) att samtalet var inspelat av TelefonID och ej, vid senare tillfälle, var raderat av Dig; (b) att samtalet ej avbröts av TelefonID; (c) att samtalet kunde fullföljas helt och hållet utan avbrott och utan återuppringning och där inte uppringaren eller Du ringer varandra en eller flera gånger; (d) att Du personligen och själv är den person som svarade och pratade själv under hela samtalet med uppringaren; (e) att det var Du, under ett och samma samtal och under pågående samtal, som identifierade Dig med och använde, minst vid två olika tillfällen, Ditt egna BankID via mobilt BankID eller BankID dosa (då det är det som normalt krävs för att en bedragare skall kunna genomföra ett uttag från Ditt bankkonto); (f) att uppringaren uttryckligen och tydligt har sagt under samtalet, på det svenska språket, båda orden/uttrycken "bankid" och "bank" och att uppringaren uttryckligen frågat Dig om att identifiera Dig med bankid och frågat Dig om i vilken svensk bank Du har Ditt konto och Ditt kontonummer och detta är inkluderat i inspelningen; (g) orden/uttrycken "bankid" och "bank" skall ha varit inkluderat och identifierat i den sparade inspelning som skall ha genomförts under samtalet; (h) att Du uttrycklingen och tydligt har angivit Ditt egna och privata bankkontonummer under pågående samtal; (i) att det fullständiga samtalet genomfördes av både den uppringande personen och Dig på det svenska språket på sådant sätt att man tydligt kan förstå på svenska allt som sägs i samtalet.

5. Telefonsamtal där betalning från Ditt kontokort sker

Villkoren för att Du skall kunna begära ersättning från TelefonID där uttag, debiteringar eller betalning från Ditt kontokonto (exempelvis Visa, Mastercard eller Amex) har skett, är att samtliga av följande samtals kriterier var uppfyllda vid bedrägerisamtalets genomförande: (a) att samtalet var inspelat av TelefonID och ej vid senare tillfälle raderat av Dig; (b) att samtalet ej avbröts av TelefonID; (c) att samtalet kunde fullföljas helt och hållet utan avbrott, och utan återuppringning av samtalet där inte uppringaren eller Du ringer varandra en eller flera gånger; (d) att Du personligen och själv är den person som svarade och pratade själv under hela samtalet med uppringaren; (e) att, om uppringaren frågade efter identifiering, det var Du under ett och samma samtal och under pågående samtal identifierade Dig med och använde Ditt egna BankID via mobilt BankID eller BankID dosa; (f) att uppringaren uttryckligen och tydligt har sagt under samtalet, på det svenska språket, minst ett av orden/uttrycken "kontokort" eller "kreditkort" eller "Visa" eller "Mastercard" eller "Amex" eller "betalkort" eller varianter av samma ord/uttryck och att uppringaren uttryckligen frågat Dig om Ditt kontokortsnummer, månad/år för utgångsdatum för kortet och kortets verifieringskod/ pin-kod och namn på kortet samt att Du uppgett dessa uppgifter under pågående samtal och detta är inkluderat i inspelningen; (g) att det fullständiga samtalet genomfördes av både den uppringande personen och Dig på det svenska språket på sådant sätt att man tydligt kan förstå på svenska allt som sägs i samtalet.

6. Ersättningar

Du skall i första hand, genom juridiskt ombud och via svensk rättsinstans, kräva ersättning av förlorat kapital eller annan förlorad tillgång från den bank eller kreditinstitut som uttaget eller uttagen genomfördes ifrån, och/eller från kreditkortsföretag som hanterade betalningar och eller från annan part som exempelvis Ditt försäkringsbolag. Du skall till TelefonID, innan krav sker mot TelefonID, bevisa genom skriftlig dokumentation att sådana krav ställts och nekats. Du kan inte erhålla del av eller hela ersättningar både från TelefonID och annan part. Din eventuella utbetalning av förlorade kontanter vid ett bedrägeri kan bara ske till ett svenskt bankkonto som ägs av Dig personligen.

7. När ett telefonbedrägeri inträffar

Om ett bedrägeri genomförts så måste Du omgående meddela TelefonID, vilket skall ske senast inom fem (5) dagar från den dagen då bedrägerisamtalet genomfördes och uttaget från Ditt bankonto inträffade eller att Ditt kontokort användes av bedragaren. Om Du meddelar TelefonID senare än fem dagar så har Du ingen rättighet längre att kunna begära någon form av ersättning från TelefonID. Du kan bara meddela TelefonID via e-mail som skall skickas till support@telefonid.se. Du skall kunna bevisa att sådant e-mail har tillskickats och ankommit till support@telefonid.se. Meddelandet till TelefonID skall vara på svenska språket och innehålla Ditt för-efternamn, personnummer, adress, mobilnummer, tidpunkt (timme/datum) då bedrägeriets samtal genomfördes, bankens namn och kontaktuppgifter, kopia på polisanmälan, kontoutdrag om pengar dragits från Din bank, kopia på kontokortsutdrag om pengar dragits på Ditt kontokort, beskrivning av hur bedrägeriet genomfördes, hur betalningar genomfördes och vilket belopp.

Om ett bedrägeri genomförts så måste Du omgående också meddela Din bank och genomföra en polisanmälan. Om Du inte kan styrka hinder för att omgående kontakta Din bank så skall banken ha blivit informerad samma dag eller senast påföljande dag efter genomfört bedrägeri. Du skall medverka till att banken omgående spärrar eventuella utbetalningar och konton som kan användas av bedragarna. Du skall också informera banken och polisen att Du har TelefonID. Du ansvarar också för och måste spärra Ditt kort eller annat betalmedel utan dröjsmål, dock senast inom 24 timmar från genomfört bedrägeri.

8. Var Bedrägeriskyddet gäller

Bedrägeriskyddet gäller (a) endast i Sverige; (b) för ärenden som regleras enligt svensk lag och som kan prövas av svensk domstol; (c) där både Du och Din mobiltelefon som har TelefonID appen installerad är fysiskt lokaliserad i Sverige då bedrägeriet inträffar, (d) där Din mobiltelefon kan lokaliseras i Sverige via kända lokaliseringsmetoder.

9. Bedrägeriskyddet kan sägas upp av TelefonID

TelefonID har rätt att när som helst avsluta tjänsten. Detta kan bero på exempelvis driftsavbrott och andra händelser som resulterar i att TelefonID's mobilapplikation inte fungerar. Du har då rätt till återbetalning för återstående del av månadens avgift.

10. Grov vårdslöshet

Rätten till ersättning kan minskas eller bortfalla helt när skadan orsakats av grov vårdslöshet. Det ankommer på Dig att iaktta normal aktsamhet och vidta rimliga säkerhetsåtgärder för att undvika att ekonomiska förluster uppstår som till exempel att: inte lämna ut Din personliga koder, godkänna med BankID, ge ut bankkonto uppgifter till en obehörig person om det inte verkar finnas mycket goda skäl för det; ställa motfrågor som syftar till att kontrollera riktigheten i samtal som handlar om att Du ska identifiera Dig på uppmaning av någon annan; inte genomföra en polisanmälan eller omgående kontakta Din bank eller spärra kontokort efter ett bedrägeri; tillåta andra personer svaar på Din mobiltelefon och använda koder till ditt BankID, bankkonto eller kontokort.

11. Oriktiga eller ofullständiga uppgifter och framkallande av försäkringsfall

Om Du begär ersättning i bedrägligt syfte, uppgivit, förtigit eller dolt något av betydelse för bedömningen av ersättningen eller åsidosatt Din skyldighet enligt detta avtal eller andra användaravtal för TelefonID, inte fullgjort Dina plikter enligt villkoret, kan ersättningen sättas ned efter vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna. Det samma gäller skada som Du orsakat genom grov vårdslöshet eller uppsåt. Med Dig jämställs den som med Ditt samtycke har tillsyn över Din mobiltelefon och samtal, samt Din maka, make, sambo eller annan familjemedlem. Du måste i samband med bedrägerianmälan inkomma med alla upplysningar av betydelse för ärendet.

12. Tjänster från tredje part

Komponenter eller delar av Bedrägeriskyddet kan innehålla tjänster från tredje part som kan regleras av villkoren som tillhandahålls av sådan tredje part och omfattas av tredje parts upphovsrätt och andra immateriella rättigheter, inklusive men inte begränsat till tjänster som tillhandahålls av exempelvis försäkringsbolag, banker, mobiloperatörer. Du bekräftar härmed och samtycker till att vara bunden av sådana villkor för Din användning av Bedrägeriskyddet och Du ska hålla TelefonID skadeslös för alla anspråk som riktas eller talan som riktas mot TelefonID för Din användning av tjänster från tredje part.

13. Force majeure

Bedägeriskyddet gäller inte för förlust som uppstår på grund av force majeure. Med force majeure menas till exempel krig, krigsliknande händelser, inbördeskrig, militära övningar, revolution, upplopp, terrorism, atom-eller kärnprocess, myndighetsåtgärd, beslag, strejk, blockad, allmänna avbrott i elnätet, allmänna avbrott i data- eller teleförbindelser, eller liknande händelse.

14. Vi respekterar Din personliga integritet

På TelefonID arbetar vi för att Din personliga integritet alltid ska vara skyddad när Du använder våra tjänster. Vi följer GDPR (General Data Protection Regulation). När Du tecknar det här Bedrägeriskyddet ger Du oss tillåtelse att behandla Dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy, för att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot Dig som kund och ge Dig en effektiv och god kundvård. Du kan läsa hela integritetspolicyn på Telefonid.se/integritetspolicy.

15. Så gör Du för att överklaga missförstånd och andra oklarheter kan uppstå vid skada.

Om Du inte är nöjd med vår ersättningsreglering kan Du begära att Ditt ärende omprövas. Skicka då en skriftlig begäran till vårt huvudkontor. Adressen hittar Du på vår webbsida telefonid.se. Du kan även få ärendet prövat hos Allmänna Reklamationsnämnden eller av allmän domstol.