hero

Snart blir det vanligt att dina samtal spelas in.

Samtalen inspelas, omvandlas till text och lagras på samma sätt som emails. Utan att det finns legala krav på att informera andra parten.


Nu när iPhone iOS 18 har en inspelningsfunktion med transkribering (omvandla tal till text) och lagring så kan vi räkna med att framtiden för telefonsamtal kommer förändras. Många kommer snart börja spela in alla sina samtal med vänner, arbetskollegor, chefer, säljare och lagra dessa i flera år. Vi får en ny sökbar inkorg med transkriberade inspelningar på samma sätt som emailen.  
 
Enligt svensk lag behöver man inte upplysa den andra personen om att samtalet spelas in så länge man själv deltar. Hur påverkar detta vårt samtalsbeteende? Kommer det att kännas obehagligt att inte veta om samtalet spelas in. Det transkriberade samtalet kan ju sedan spridas på sociala medier eller användas i andra situationer. Telefonsamtalen mellan arbetskollegor kommer säkerligen bli annorlunda för man kommer inte längre kunna säga vad som helst och ge uttryck som kan uppfattas i textformatet som "felaktigt".  
 
Vi tror att denna nya samtalsfunktion blir omdebatterad och att det kan komma krävas nya regler för informationsplikten och hur transkriberade samtal får användas. Orsaken är att text fungerar på ett annorlunda än röst. Ett textmeddelandet kan redigeras innan det skickas och meningarna kan skrivas korta och precisa. Ett röstsamtal innehåller oftast mycket mer information med uttryck som inte kan redigeras i efterhand och emotionella uttryck kan feltolkas då rösten omvandlas till text.
 
Om TelefonID: Vi hanterar bara samtalsinspelningar från okända personer. Vi spelar inte bara in samtalet, transkriberar och lagrar utan vi genomför också olika typer av AI-baserade realtids analyser i syfte att upptäcka bedragare. Under pågående samtal sker en AI-analys i realtid för att bestämma om uppringaren försöker genomföra ett bedrägeri. Om ett pågående bedrägeri upptäcks så avbryter vi det pågående samtalet. Vår AI lär sig hela tiden mer och mer om hur uttryck används i bedrägliga röstsamtal vilket kommer resultera i att det blir väldigt svårt att genomföra telefonbedrägerier i framtiden.
 
 
© Copyright 2024 Ludvig Bartholdsson ludvig@telefonid.se