Skydda dig mot bedrägerier. Okända uppringare måste identifiera sig med BankID.
TelefonID kräver att okända uppringare identifierar sig med BankID eller laddar ned TelefonID's app.
Varför skall bara du behöva identifiera dig med BankID i telefonen? Du vet ju inte vem den okända personen du identifierar dig mot egentligen är. Du lämnar ut känsliga uppgifter till främmande personer som kan vara kriminella och som kan försöka använda uppgifterna till att komma åt ditt bankonto, ingå köpeavtal eller genomföra vilket bedrägeri som helst i ditt namn. Genom att du godkänner via ditt BankID har du kanske godkänt något som du inte känner till.
Bedragare ringer nuförtiden dagligen till framförallt äldre och säger att de arbetar på banken, polisen, spärrservice, skatteverket, postkodlotteriet, Ikea eller annan välkänt företag. Det är omöjligt att veta om uppringaren är äkta eller falsk. Bedragarna är skickliga och kan till och med använda samma nummer som det riktiga företaget eller myndigheten har.
Mot denna bakgrund anser vi på TelefonID att okända uppringare först skall identifiera sig själva med exempelvis BankID, innan de kan be dig som är mottagare av ett samtal att göra samma sak. En bedragare vill troligtvis inte identifiera sig själv innan hen skall genomföra ett bedrägeri. Om ett bedrägeri ändå genomförs så kan det finnas både inspelning av samtalet och personuppgifter.
© Copyright 2024 Ludvig Bartholdsson ludvig@telefonid.se